Asi nikoho nepřekvapí, že sezónnost má výrazný dopad i na finanční trhy.
Selský rozum nám říká, že dává smysl, aby období léta ovlivňovalo cenu kukuřice a čas Vánoc zase hodnotu akcií retailových obchodů.
Jak ale tohoto aspektu v obchodování a investování správně využít?
Sezónnost je jednoduše tendence určitých aktiv vykazovat opakující se vzorce nebo trendy v určitých obdobích během roku.
Pochopení různých forem sezónnosti může obchodníkovi pomoci zejména při určování priorit směru trhu, plánování a alokaci obchodních nápadů, případně při snižování podstupovaného rizika.
Účel použití
Hlavní úloha analýzy sezónnosti je v tom, že nám může pomoci filtrovat tržní signály.
To znamená, že se nejedná o metodu, která by obchodníkovi přímo určovala místo nebo cenu vstupu či výstupu.
Tato metoda má pomoci upřednostnit jeden ze směrů trhu v daném časovém období.
Proto mnoho obchodníků využívá tento přístup jako vodítko před případným vstupem na trh, aby zjistili, zda je myšlenka obchodu korelována s aktuální sezónností trhu.
Opakování určitých cenových pohybů nebo vzorců lze pozorovat víceméně na všech trzích.
Nicméně nejvýraznější sezónní trendy nalezneme zejména na komoditních trzích, a to i vzhledem k povaze jejich podkladových aktiv, dále pak také na akciových a indexových trzích.
Nejoblíbenější sezónní trendy
Jaké jsou tedy nejlepší příklady sezónnosti?
Celkově je můžeme rozdělit do několika skupin:
- Kalendářní sezónnost
- zaměření na opakující se události v kalendářních měsících, sezónní změny, svátky a opakující se události.
- Lednový efekt
- Sell in May and go away (Prodej v květnu a opusť trh)
- Santa Claus rally
- zaměření na opakující se události v kalendářních měsících, sezónní změny, svátky a opakující se události.
- Sektorová sezónnost
- zaměření na určité odvětví nebo třídu aktiv po určitou dobu.
- Zlato v letních měsících
- Energie v zimních měsících
- Maloobchodní společnosti a jejich akcie ve 4. čtvrtletí roku
- zaměření na určité odvětví nebo třídu aktiv po určitou dobu.
- Sezónnost na základě fundamentálních událostí
- zaměření se na konkrétní události, např. hospodářské výsledky firem, prezidentské volby atd.
- Volební rok v USA
- Sezónnost zisků technologických firem
- zaměření se na konkrétní události, např. hospodářské výsledky firem, prezidentské volby atd.
- Sezónnost v rámci týdne
- specifický přístup k vyhledávání vzorů a šablon, který porovnává výkonnost v jednotlivých obchodních dnech během týdne a víkendu.
Natgas a jeho sezónnost
Jednou z praktických analýz může být sezónnost amerického zemního plynu – Natgas.
Tento trh má v zásadě dva hlavní sezónní trendy růstu, první je v jarních měsících, kdy probíhá kontraktování na léto, a druhý trend probíhá na přelomu léta a podzimu jako příprava kontraktů na zimu.
Na obrázku níže vidíte cenový graf a pod ním histogram indikátoru sezónnosti, zvýrazněná je právě jarní tendence růstu natgasu.
Toto období naklání pravděpodobnost ve prospěch longových obchodníků, naopak shortaři by měli být v tomto období spíše konzervativní. Stále je ale nutné pamatovat, že sezónnost není svatým grálem obchodování a cena vždy může jít i proti trendu.
Nicméně díky sezónnosti je možné jednoduše určit směrovou tendenci, která nám může být velmi nápomocná.
Zdroj: xStation (XTB), Pohled na předletní sezónnost na trhu se zemním plynem v USA.
Souhrn
Historická sezónnost je velkým pomocníkem, ale obchodník musí vždy brát v úvahu aktuální náladu na trhu, která se může od analyzovaného historického období výrazně lišit.
Jako příklad může posloužit efekt Covid-19 na komoditním trhu, který měl výrazný negativní dopad na trh s ropou, nebo začátek rusko-ukrajinské krize, jejíž poptávkový šok, po americkém zemním plynu, způsobil jeho prudký nárůst.
Všechny tyto události částečně eliminovaly vliv sezónních trendů.
Stejně jako všechny ukazatele a nástroje technické analýzy by se i sezónnost měla používat ve spojení s dalšími analytickými technikami a nástroji fundamentální analýzy.
Identifikací a analýzou opakujících se vzorců a trendů mohou obchodníci potenciálně zvýšit svou ziskovost a přijímat informovanější obchodní rozhodnutí.
Celkově lze říci, že začleněním sezónnosti do svých obchodních strategií mohou tradeři i investoři potenciálně získat významnou výhodu a zvýšit své šance na úspěch na trzích.
Videokurz Trading pro začátečníky (zdarma)
Pokud se o obchodování chcete dozvědět více, další informace na toto téma naleznete ve videokurzu Trading pro začátečníky: