Akcie luxusních značek krvácí. Je čas nakupovat?

V posledních měsících se na akciových trzích vzedmula poměrně silná vlna optimismu.

Většina akciových indexů se pohybuje v blízkosti historických maxim a v USA se pomalu, ale jistě blížíme ke snížení úrokových sazeb.

Trh je však složitý a nálada není ve všech segmentech stejná.

Jednou z výjimek je segment společností prodávajích luxusní oblečení, doplňky nebo alkohol, který se navzdory celkovému rostoucímu trendu stále více propadá.

Co můžeme čekat dál?

Segment luxusního zboží je v mnohém velmi specifický.

Jednou z jeho zajímavostí je, že to je jeden z mála sektorů, kde si Evropa byla stále schopna udržet své dominantní postavení a většina nejsilnějších značek pochází z Evropy, včetně LVMH, Hermes, Richemont, Ferrari, Kering a Prada.

Seznam největších společností z této oblasti ke konci června si můžete prohlédnout na obrázku níže.

světové luxusní značky

Zdroj: Quartr

Posledních několik měsíců však nebylo pro akcie většiny značek příliš příznivých.

V grafu vidíte jejich výkonnost od 1. 3. 2024. Akcie Richemontu klesly o 4,3 %, Hermes o 7,5 %, LVMH o 15,9 %, Kering o 22 % a Burberry dokonce o 39,5 %.

Pro srovnání, index S&P 500 v tomto období vzrostl o 10,2 %. Akcie uvedených společností jsou tedy již několik měsíců pod tlakem.

akcie luxusních značek

Zdroj: Bloomberg terminal

Proč ale akcie klesají? Společnosti si v poslední době zadělaly na řadu problémů.

Mnohým z nich poměrně výrazně pomohlo poprázdninové období, během něhož zvyšovaly své tržby, zisky a marže.

Bohatší lidé se svým nákupním chováním často odlišují od ostatních spotřebitelů, jsou odolnější vůči inflaci, a i proto se společnostem vcelku dařilo.

Nicméně i v tomto případě jsme již možná dosáhli určité úrovně, při které si část zákazníků rozmyslí, zda si určité zboží koupí, či nikoli.

Problémem jsou také horší čísla a vyhlídky z Číny. Čína je pro luxusní sektor velmi důležitým regionem, z něhož čerpá velkou část svých příjmů.

Čína má však v současné době stále mnoho vnitřních problémů a tamní spotřebitelé se jeví slabší, než se očekávalo, na což negativně reagují i akcie.

Je třeba zvážit i obchodní geopolitické otázky.

USA a EU v současné době řeší, zda uvalit cla na čínské elektromobily a sektorová protiopatření by mohla dopadnout i na segment luxusního zboží.

Před časem se například objevila zpráva, že Čína zahajuje antidumpingové šetření evropského koňaku (vyráběného například společností LVMH), což má být podle vedení LVMH reakce na cla, která EU uvalila na čínské elektromobily.

V neposlední řadě je třeba dodat, že akcie několika společností mají za sebou docela pěknou růstovou jízdu, což zřejmě podpořilo tuto korekci.

Z celého sektoru se aktuálně jeví Burberry jako značka s největšími problémy. Akcie společnosti klesají již více než rok a od svých maxim již klesly o 70 %, viz. Graf.

burberry akcie

Zdroj: xStation

Jen v posledních dnech se objevilo několik negativních zpráv od společnosti.

Společnost totiž vydala varování před zpomalením obchodu, což může mít za následek horší celoroční čísla, než se očekávalo.

Společnost také pozastavila výplatu dividend a vyměnila generálního ředitele.

K tomu se vedení Swatch Group negativně vyjádřilo k současné poptávce a společnost Burberry rovněž přijala několik opatření ke snížení nákladů, aby zmírnila propad.

Na tento komentář pochopitelně reagovaly poklesem i akcie dalších společností v odvětví.

Segment tedy v současné době prochází útlumem spojeným s poklesem poptávky a bude zajímavé sledovat, jak se budou akcie dotčených společností vyvíjet v následujících čtvrtletích.

Za několik dní také začínají olympijské hry v Paříži, kde je LVMH prémiovým partnerem, což by mělo společnost trochu zviditelnit.

Investice do luxusních značek: ano či ne?

Pokud se o luxusnímu segmentu chcete dozvědět více, v nedávné době na toto téma vyšel report od XTB s názvem Luxusní značky.

Tomáš Vranka se rovněž na toto téma zaměřil v posledním dílu své série Akciového portfolia Tomáše Vranky.

Investování je rizikové. Investujte zodpovědně.