Jak vydělat víc peněz na spropitném? Pokud pracujete na místě, kde je součástí vaší mzdy spropitné, znamená to, že je výše platu spojená s vaším výkonem.
Samozřejmě se to ale v praxi nedá brát až tak doslova. Vaše služby mohou být prvotřídní a vyššího dýška se dočkat nemusíte. Jde totiž především o lidi.
Jen čtyři Češi z deseti prý dávají spropitné automaticky a další polovina jen v případě, že je servis, jídlo a pití na očekávané nebo lepší úrovni.
A jak tedy výši spropitného ovlivnit? Dobrou strategií a jednoduchou psychologií.
Je mnohem pravděpodobnější, že budeme chtít pomoci někomu, s nímž jsme ve společenském spojení a v jejichž přítomnosti se cítíme příjemně.
V tomto článku si několik osvědčených a otestovaných rad, zaměřených především na restaurační prostředí, vyjmenujeme.
Přečtěte si, jak vydělat víc peněz na spropitném.
1) NETRADIČNÍ PŘEDSTAVENÍ
Měli bychom usilovat o to, aby se s námi zákazník cítil dobře a uvolněně. Na tom můžeme pracovat ihned od začátku, a to nejen slušným pozdravem, ale také sdělením svého jména. Host k vám bude cítit větší empatii. Zároveň je důležité, aby bylo představení upřímné a profesionální. Pokud bude znít až moc naučeně a automatizovaně, může zákazníka spíše odradit.
2) UPRAVENÝ VZHLED A OSOBITOST
Jak vydělat víc peněz na spropitném? Upravený vzhled je samozřejmost, jak u žen tak u mužů. V experimentu ve Francii pozvali do restaurace vizážistku, která číšnice nalíčila. Jejich spropitné od žen se nezměnilo, od mužů se jim však dostalo až o 17 % vyšších dýšek. Zkuste také ke svému běžnému pracovnímu šatstvu přidat nějakou osobní maličkost, ať už je to šperk, či například barevný knoflík. Zákazník si vás tak bude lépe pamatovat a budete působit sympatičtějším dojmem.
3) ÚSMĚV A DOBRÁ NÁLADA
Něco tak obyčejného, jako úsměv, pomáhá lidem být vnímán mnohem pozitivněji, atraktivněji, společenštěji a kompetentněji. Nejeden experiment došel k tomu, že usmívající se číšníci dostávali až o 140 % vyšší spropitné, než jejich zamračení kolegové.
4) POCHVALTE ZÁKAZNÍKOVI VOLBU JÍDLA
Kompliment dokáže člověku vždy zvednout náladu a zároveň ho pobízí k tomu, aby druhého také pochválil. Oceňte zákazníkovi jeho výběr jídla a pití. V testu, kde byl takový kompliment zahrnut, vzrostla hodnota spropitného o 2 %.
5) ZOPAKUJTE OBJEDNÁVKU
Je dokázané, že lidem lichotí, pokud jsou mírně napodobování ostatními. Dává jim to jakýsi pocit toho, že jsou vzorem. Možná i proto se při studii v Holandsku výše dýšek zvedla u všech zaměstnanců, kteří zákazníkovi shrnuli a zopakovali jeho objednávku. Nejen, že má host přehled o tom, co objednává, ale zároveň ho utvrdíte v tom, že jste ho skutečně vyslechli.
6) BUĎTE ZÁBAVNÍ A NEZAPOMEŇTE ZMÍNIT POČASÍ
Pobrukujte si, usmívejte se, nebojte se zavtipkovat. Lidé chodí do restaurace nejen za jídlem a pitím, ale také za zábavou a společností. I proto se často zvou do podniků hudebníci i zpěváci. Stejně tak mají lidé rádi slunečné počasí. Podle jednoho experimentu vzrostla výše dýšek o necelá 4 % po tom, co zmínil číšník fakt, že má přijít hezké počasí.
7) MĚJTE PŘEHLED
Profesionalita a kompetentnost vytváří v lidech pocit důvěry. Vzdělávejte se, mějte přehled a o práci se zajímejte. Zákazník rád uvidí, že je jeho číšník ten pravý člověk na správném místě a určitě se rád přiučí i něco nového. A nemusí se jednat jen o jídlo. Turisté si rádi vyslechnou tipy na výlety nebo něco o místní historii.
8) BUĎTE OSOBNÍ A KOMUNIKATIVNÍ
Jak vydělat víc peněz na spropitném? Neostýchejte se přijít k zákazníkovi blíž, nahnout se k němu u stolu, či mu jemně sáhnout na rameno. Samozřejmě ale v přijatelné míře. Takové chování vám pomůže navázat snadněji oční kontakt a lepší společenské propojení. Také buďte komunikativní. Zeptejte se hosta jak se má, co má dnes v plánu a popřejte mu hezký den. Dávejte ale pozor, ať nepřekročíte společenskou mezi a nejste moc osobní.
9) PRODÁVEJTE A NABÍZEJTE
Zkuste zákazníky povzbudit k tomu, aby si objednali další nápoj, dezert nebo digestiv. Doporučte jim specialitu a nezapomeňte se jich zeptat, zda bylo vše v pořádku, či jestli nemají další přání. Dejte jim najevo, že tam pro ně jste a zajímá vás jejich pohodlí.
10) NETRADIČNÍ PODĚKOVÁNÍ
Zákazníky můžete příjemně překvapit a potěšit také netradičním poděkováním v podobě vzkazu na účtence. Dopiště na něj prosté „děkuji“ nebo „přeji hezký den“ a uvidíte tu změnu. Experiment v jedné z restaurací ve Filadelfii prokázal, že po napsání vzkazu vzrostlo spropitné z 16 % na 18 %.
Samozřejmě je jen na vás, které z triků vyzkoušíte. Můžete přijít i s něčím novým, nebojte se experimentovat. Nezapomeňte však, že záleží na člověku (hostovi) a ne každý má pro vše pochopení. Pokud chcete být dobrým číšníkem, musíte být zároveň i tak trochu psychologem. Spropitné není samozřejmostí ve všech zemích, a tak se nebojte využít té příležitosti, kterou v tomto případě naše země nabízí a zkuste díky našim tipům zvýšit svůj pravidelný příjem.