JAK VYDĚLAT PENÍZE

10 tipů, jak vydělat víc peněz na spropitném

Jak vydělat víc peněz na spropitném? Pokud pracujete na místě, kde je součástí vaší mzdy spropitné, znamená to, že je výše platu spojená s vaším výkonem.

Samozřejmě se to ale v praxi nedá brát až tak doslova. Vaše služby mohou být prvotřídní a vyššího dýška se dočkat nemusíte. Jde totiž především o lidi.

Jen čtyři Češi z deseti prý dávají spropitné automaticky a další polovina jen v případě, že je servis, jídlo a pití na očekávané nebo lepší úrovni.

A jak tedy výši spropitného ovlivnit? Dobrou strategií a jednoduchou psychologií.

Je mnohem pravděpodobnější, že budeme chtít pomoci někomu, s nímž jsme ve společenském spojení a v jejichž přítomnosti se cítíme příjemně.

V tomto článku si několik osvědčených a otestovaných rad, zaměřených především na restaurační prostředí, vyjmenujeme.

Přečtěte si, jak vydělat víc peněz na spropitném.

1) NETRADIČNÍ PŘEDSTAVENÍ

Měli bychom usilovat o to, aby se s námi zákazník cítil dobře a uvolněně. Na tom můžeme pracovat ihned od začátku, a to nejen slušným pozdravem, ale také sdělením svého jména. Host k vám bude cítit větší empatii. Zároveň je důležité, aby bylo představení upřímné a profesionální. Pokud bude znít až moc naučeně a automatizovaně, může zákazníka spíše odradit.

2) UPRAVENÝ VZHLED A OSOBITOST

Jak vydělat víc peněz na spropitném? Upravený vzhled je samozřejmost, jak u žen tak u mužů. V experimentu ve Francii pozvali do restaurace vizážistku, která číšnice nalíčila. Jejich spropitné od žen se nezměnilo, od mužů se jim však dostalo až o 17 % vyšších dýšek. Zkuste také ke svému běžnému pracovnímu šatstvu přidat nějakou osobní maličkost, ať už je to šperk, či například barevný knoflík. Zákazník si vás tak bude lépe pamatovat a budete působit sympatičtějším dojmem.

3) ÚSMĚV A DOBRÁ NÁLADA

Něco tak obyčejného, jako úsměv, pomáhá lidem být vnímán mnohem pozitivněji, atraktivněji, společenštěji a kompetentněji. Nejeden experiment došel k tomu, že usmívající se číšníci dostávali až o 140 % vyšší spropitné, než jejich zamračení kolegové.

4) POCHVALTE ZÁKAZNÍKOVI VOLBU JÍDLA

Kompliment dokáže člověku vždy zvednout náladu a zároveň ho pobízí k tomu, aby druhého také pochválil. Oceňte zákazníkovi jeho výběr jídla a pití. V testu, kde byl takový kompliment zahrnut, vzrostla hodnota spropitného o 2 %.

5) ZOPAKUJTE OBJEDNÁVKU

Je dokázané, že lidem lichotí, pokud jsou mírně napodobování ostatními. Dává jim to jakýsi pocit toho, že jsou vzorem. Možná i proto se při studii v Holandsku výše dýšek zvedla u všech zaměstnanců, kteří zákazníkovi shrnuli a zopakovali jeho objednávku. Nejen, že má host přehled o tom, co objednává, ale zároveň ho utvrdíte v tom, že jste ho skutečně vyslechli.

6) BUĎTE ZÁBAVNÍ A NEZAPOMEŇTE ZMÍNIT POČASÍ

Pobrukujte si, usmívejte se, nebojte se zavtipkovat. Lidé chodí do restaurace nejen za jídlem a pitím, ale také za zábavou a společností. I proto se často zvou do podniků hudebníci i zpěváci. Stejně tak mají lidé rádi slunečné počasí. Podle jednoho experimentu vzrostla výše dýšek o necelá 4 % po tom, co zmínil číšník fakt, že má přijít hezké počasí.

7) MĚJTE PŘEHLED

Profesionalita a kompetentnost vytváří v lidech pocit důvěry. Vzdělávejte se, mějte přehled a o práci se zajímejte. Zákazník rád uvidí, že je jeho číšník ten pravý člověk na správném místě a určitě se rád přiučí i něco nového. A nemusí se jednat jen o jídlo. Turisté si rádi vyslechnou tipy na výlety nebo něco o místní historii.

8) BUĎTE OSOBNÍ A KOMUNIKATIVNÍ

Jak vydělat víc peněz na spropitném? Neostýchejte se přijít k zákazníkovi blíž, nahnout se k němu u stolu, či mu jemně sáhnout na rameno. Samozřejmě ale v přijatelné míře. Takové chování vám pomůže navázat snadněji oční kontakt a lepší společenské propojení. Také buďte komunikativní. Zeptejte se hosta jak se má, co má dnes v plánu a popřejte mu hezký den. Dávejte ale pozor, ať nepřekročíte společenskou mezi a nejste moc osobní.

9) PRODÁVEJTE A NABÍZEJTE

Zkuste zákazníky povzbudit k tomu, aby si objednali další nápoj, dezert nebo digestiv. Doporučte jim specialitu a nezapomeňte se jich zeptat, zda bylo vše v pořádku, či jestli nemají další přání. Dejte jim najevo, že tam pro ně jste a zajímá vás jejich pohodlí.

10) NETRADIČNÍ PODĚKOVÁNÍ

Zákazníky můžete příjemně překvapit a potěšit také netradičním poděkováním v podobě vzkazu na účtence. Dopiště na něj prosté „děkuji“ nebo „přeji hezký den“ a uvidíte tu změnu. Experiment v jedné z restaurací ve Filadelfii prokázal, že po napsání vzkazu vzrostlo spropitné z 16 % na 18 %.

Samozřejmě je jen na vás, které z triků vyzkoušíte. Můžete přijít i s něčím novým, nebojte se experimentovat. Nezapomeňte však, že záleží na člověku (hostovi) a ne každý má pro vše pochopení. Pokud chcete být dobrým číšníkem, musíte být zároveň i tak trochu psychologem. Spropitné není samozřejmostí ve všech zemích, a tak se nebojte využít té příležitosti, kterou v tomto případě naše země nabízí a zkuste díky našim tipům zvýšit svůj pravidelný příjem.

Redakce

Nejnovější články

Nejlepší bonusy za založení účtu [listopad 2024]

Podívejte se na přehled nejlepších možností, kde získáte bonus za založení účtu. Bonus získáte jak…

23 hodin před

Warren Buffett vs. trhy: Proč investiční legenda hromadí hotovost?

Zatímco akciové trhy šplhají na rekordní hodnoty, investoři dychtivě sledují, kam zamíří jejich peníze. Většina…

3 dny před

Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?

V posledních týdnech se na kryptoměnovém trhu zvyšuje optimismus a investoři sledují, zda Bitcoin a…

6 dny před

Jak S&P 500, Bitcoin a Tesla reagují na Trumpův návrat

Pár dní dozadu jsme byli svědky jedné z nejvýznamnějších politických událostí tohoto roku – amerických…

1 týdnem před

Povídání o trzích: Jak technologičtí giganti zvládli výsledkovou sezónu a co nás čeká?

Čtyřikrát ročně světové společnosti oznamují své hospodářské výsledky a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Nedávno…

2 týdny před

Největší investiční trendy roku 2024: Co odhalí Online investiční konference?

Online investiční konference 2024, pořádaná společností XTB, je každoročním lákadlem pro každého, kdo chce mít…

2 týdny před