Letní výsledková sezóna se pomalu blíží ke konci a i tento kvartál přinesla mnoho zajímavých informací ze zákulisí světových firem.
Jedny z nejvíce očekávaných výsledků byly bezpochyby výsledky technologických gigantů. Mnozí z nich se svezli na AI boomu posledních měsíců a zaznamenali tak rekordní růsty cen svých akcií.
Byl ale tento růst oprávněný?
Analytik XTB Tomáš Vranka řešil společně se svými kolegy Jaroslavem Brychtou a Štěpánem Hájkem právě toto téma na novém Povídání o trzích.
V tomto článku přinášíme souhrn těch nejdůležitějších informací z výsledků Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon a Meta.
Apple
Na výsledky Apple čekali investoři snad nejvíce ze všech společností. Již několik měsíců přicházejí z celého světa informace o výrazném zpomalení prodeje chytrých telefonů a počítačů.
Apple však tyto informace potvrdil jen částečně. Prodeje iPhonů sice meziročně mírně poklesly, ale nešlo o žádnou katastrofu. Prodeje počítačů Mac poklesly také, ale méně než se očekávalo.
Applu však velmi pomohl 8% růst služeb – AppStore, Apple Music, Cloud apod.
Tento segment má totiž téměř dvojnásobné marže oproti prodeji fyzických produktů, takže po započtení tohoto segmentu byly celkové tržby společnosti meziročně nižší pouze o 1,4 %.
Společnost Apple ve výsledcích přinesla také několik velmi pozitivních informací.
Společnost má totiž již více než miliardu uživatelů platících za některé její služby a celkově má v oběhu více než 2 miliardy aktivních zařízení, což zvyšuje sílu ekosystému.
Společnosti se daří například v Číně nebo Indii a mnoho uživatelů, kteří si v minulém čtvrtletí koupili Mac nebo Apple Watch, si takové zařízení pořizovali poprvé.
Výsledky společnosti tedy nebyly ideální, ale nebyly ani vyloženě špatné. Důležité bude aktuální čtvrtletí.
Apple má za sebou 3 po sobě jdoucí čtvrtletí poklesu tržeb, a pokud by tento trend pokračoval, jednalo by se o nejdelší pokles tržeb za posledních zhruba dvacet let.
Akcie na výsledky reagovaly poklesem o zhruba 2 % a cena se poté dál rychle propadávala i v rámci následujícího obchodního dne.
Microsoft
Druhou největší společností je Microsoft. Ten má za sebou velmi dobrou první polovinu roku, ve které zaútočil na Google, kterému chce sebrat část tržního podílu v oblasti vyhledávání a reklamy.
Microsoft dělí své podnikání na tři hlavní segmenty. Prvním a největším z nich je cloud.
Ten byl v posledních letech motorem růstu společnosti, ale současná horší ekonomická situace nutí firmy začít šetřit, což se odráží i ve snížených výdajích na cloud.
Tempo růstu se tedy zpomaluje. Druhým segmentem je segment kancelářských nástrojů a produktivity.
Ten zahrnuje například předplatné kancelářských balíků, které zahrnují aplikace Word, Excel a PowerPoint. Zde byly výsledky dobré a nepřinesly žádné velké překvapení.
Posledním segmentem jsou licence operačního systému Windows a věci kolem her. Dlouhodobě se jedná o nejproblematičtější část byznysu Microsoftu, což společnost potvrdila i nyní.
Problémy jsou způsobeny především slabým prodejem osobních počítačů po celém světě, což pro Microsoft znamená méně prodaných licencí Windows.
Akcie na výsledky reagovaly poklesem o zhruba 4 %.
Alphabet
Mateřská společnost Google se dostala pod tlak právě kvůli Microsoftu a svět se začal zajímat, zda je monopol společnosti na prohlížeče a vyhledávání skutečně ohrožen.
Firmě nepomohl ani zpomalující se reklamní trh, který v uplynulém roce dostal akcie společnosti pod tlak.
Nedávné výsledky však ukázaly pozitivní trend, příjmy z reklamy rostou a lepší výsledky vykazuje také YouTube, který také spadá pod firmu.
Google je také jedním ze tří velkých cloudových hráčů, spolu s Amazonem a Microsoftem, i když zatím nejmenším.
V této oblasti firma zvýšila tržby o téměř 30 % a již druhé čtvrtletí po sobě dosáhla zisku. Do budoucna půjde o segment, který může firmě přinést miliardy dolarů ročně do zisku.
Akcie tak nakonec na výsledky reagovaly pozitivně a rostly zhruba o 6 %.
Amazon
Většina z nás zná Amazon jako společnost, která prodává různé zboží prostřednictvím online platformy.
Tento segment společnosti však meziročně vzrostl pouze o 4 %, protože spotřebitelé jsou v dnešní situaci opatrní a neutrácejí peníze za věci, které nutně nepotřebují.
Amazon je však také největším světovým poskytovatelem cloudových řešení, která poskytuje pod značkou AWS.
Jak jsme již zmínili výše, na tomto trhu dochází k útlumu, což Amazon potvrdil.
Společnost však zaznamenala velmi dobrý růst v segmentu reklamy při vyhledávání produktů a také v segmentu předplatného, kde poskytuje také svou službu Prime.
Všechny důležité segmenty tak rostly dvouciferným tempem, což trh ocenil a akcie vzrostly o zhruba 9 %.
Meta
Meta je mezi těmito giganty nejmenší společností z hlediska tržní kapitalizace.
Firma má za sebou velmi obtížné čtvrtletí, kdy trpěla útlumem reklamy, velkými investicemi do virtuální reality a také změnami, které provedl Apple ve svém operačním systému, což společnosti Meta ztížilo sběr dat o jejích uživatelích.
Společnost však začala podnikat kroky ke snížení nákladů a reklamní trh se začal vracet do normálu. To pomohlo společnosti Meta dosáhnout velmi dobrých výsledků.
Firma překonala očekávání, pokud jde o zisky, příjmy a také uživatele platforem Facebook, Instagram, Messenger a WhatsApp.
Poprvé po dlouhé době vzrostly tržby společnosti dvouciferným tempem a očekává se, že si Meta tento růst udrží i v aktuálním čtvrtletí. Akcie po zveřejnění výsledků vzrostly o 7 %.
Získejte více informací o trzích zde
Pokud se chcete o aktuálních výsledcích těchto firem dozvědět více, nový díl Povídání o trzích je pro reálné klienty XTB dostupný v platformě xStation v sekci Zprávy.
V případě, že klientem XTB nejste, Povídání o trzích je také možné bezplatně získat na tomto webu.