Metu, respektive jeho legendární sociální sítě jako Facebook a Instagram, zná z uživatelského hlediska asi většina z nás.
Není divu, každý den používají alespoň jeden z produktů Mety přibližně 3 miliardy lidí a 4 miliardy lidí tyto produkty používají alespoň jednou měsíčně, což je zhruba polovina světové populace.
Málokterá společnost se může pochlubit tak početnou klientelou.
Není to ale tak dávno, kdy se akcie Mety obchodovaly kolem úrovně 100 dolarů za akcii (zatímco současná hodnota se pohybuje kolem 500 dolarů) a hovořilo se o začátku konce této společnosti.
Věci se však změnily a společnost Meta a její návrat je jedním z nejzajímavějších příběhů minulého i letošního roku.
Akcie této společnosti jsou také jednou z nejlepších investic posledních 2 let z celého indexu S&P 500, takže se nemůžeme divit, že je to z investičního hlediska jedna z nejoblíbenějších společností.
Co zapříčinilo tento divoký vývoj ceny? A je šance na další růst?
Větší problémy začala mít společnost na konci roku 2021, kdy se začalo sčítat několik negativních faktorů najednou.
Měli jsme vyšší inflaci po celém světě, rostoucí úrokové sazby, válku na Ukrajině, zpomalující ekonomiky, opatrnost podniků a omezené spotřebitelské výdaje.
K tomu všemu Meta utrácela miliardy dolarů každé čtvrtletí za své projekty Metaverse.
Její zakladatel Mark Zuckerberg jako by nemluvil o ničem jiném a zapomněl na svůj primární reklamní byznys.
Aby toho nebylo málo, technologické společnosti byly také známé svým vysokým nadbytkem zaměstnanců, což mnohokrát způsobilo, že si jako pozůstatek silného růstu Covidu ponechávaly neproduktivní lidi.
Firma také několik čtvrtletí po sobě zaznamenávala mírný pokles uživatelů a všechny tyto faktory dohromady způsobily, že se akcie od vrcholu z roku 2021 propadly o téměř 80 %.
Zdroj: xStation
Pak ale přišel velký obrat, generální ředitel Mark Zuckerberg začal prosazovat efektivitu, propustil velké množství lidí, začal se více soustředit na svůj hlavní byznys, kterým je reklama, a to i s využitím technik umělé inteligence.
Postupně se začal zlepšovat reklamní trh jako celek a ve světě začalo docházet k dřívějšímu snižování úrokových sazeb.
Čtvrtletní výsledky se začaly výrazně zlepšovat a společnost Meta začala zaznamenávat velmi silný růst tržeb i zisku.
Jednalo se tedy o jeden z nejpůsobivějších podnikových obratů posledních let a společnost Meta se z outsidera stala miláčkem trhů.
Společnost je však poměrně komplikovaná, kromě Facebooku pod ni spadá mnoho dalších platforem, například WhatsApp, Messenger, Instagram a Threads.
Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, Meta může být nakonec také jedním z největších příjemců umělé inteligence, kterou již využívá mnoha způsoby.
Zdá se tedy, že Metu čeká zářná budoucnost. To vše ale samozřejmě jen za předpokladu, že Mark Zuckerberg udrží kormidlo společnosti ve správném směru.
Chcete vědět ještě více?
Pokud se chcete o společnosti Meta dozvědět ještě více, analytik XTB Tomáš Vranka společně s Petrem Horáčkem tuto společnost detailně probrali v aktuální epizodě nové investiční série Watchlist: