Slova multilevel marketing se v posledních několika letech v české společnosti skloňují stále víc. Jde o dobrý způsob, jak si přijít k extra penězům navíc, zejména bude-li se vám v dané oblasti dařit.
Pokud uvažujete o tom, že byste se do multilevel marketingu zapojili, měli byste ovšem znát následující tipy a doporučení, které vám ve vašem snažení mohou jedině pomoct.
Napřed se ale stručně podívejme na to, co přesně multilevel marketing (MLM), nazývaný také víceúrovňový marketing nebo síťový marketing (network marketing), je.
Zjednodušeně řečeno, jde o marketingový systém prodávání určitého zboží nebo služeb skrze síť distributorů. Za tímto účelem navážete spolupráci se společností zaměřující se na daný produkt či službu.
Příkladem podobné služby je například firma Herbalife kótovaná na americké burze nebo Amway.
Nyní se společně podívejme na to, jak v případě zájmu o multilevel marketing co nejlépe postupovat a čeho se naopak vyvarovat.
Abyste se vyvarovali podvodů v oblasti multilevel marketingu, získejte co nejvíce znalostí o této oblasti. Pečlivě si vyhledejte MLM společnosti a určete, jestli by byly pro vás vhodné.
Pravdou je, že ačkoliv můžete získat nemalé částky díky MLM, statistiky ukazují, že méně než jeden ze sta MLM zástupců dosáhne v této oblasti úspěchu nebo vydělá peníze.
To nicméně nemusí nutně být vina dané společnosti, nýbrž jejich nedostatku znalostí a usilovné práce.
Při výběru vhodné společnosti existuje šest klíčových prvků, které byste měli předem uvážit.
Prvním z nich je stáří společnosti.
Druhým jsou produkty nebo služby, které zákazníci používají a budou potřebovat i do budoucna.
Třetím prvkem je platební plán – jak rozdělená a spravedlivá je distribuce? Toto je opravdu důležité, neboť platební plán přesně stanovuje, jak dostanete zaplaceno.
Dalším prvkem, který se vyplatí vzít v potaz, je integrita společnosti a managementu.
Prozkoumejte zkušenosti šéfa společnosti v marketingovém průmyslu a jeho minulost, to, jestli působil úspěšně v jiných společnostech ve stejném průmyslu a zdali má dobrou reputaci.
Pátým prvkem je načasování.
Podívejte se, v jaké fázi vývoje se společnost zrovna nachází, co se s ní děje a jestli uspokojivě roste. Posledním zásadním prvkem je podpora, trénink a podnikatelský systém.
Většina společností má tréninkový systém, který používají, a mohou ho nabídnout všem nováčkům.
Příliš mnoho lidí se minimálně zprvu nechá zmást vizí velkého příjmu z multilevel marketingu, natolik že nevěnují pozornost tomu, co chce společnost prodávat.
Nemůžete něco prodat nebo sdílet váš podnik, pokud opravdu silně nevěříte v to, co reprezentujete, a nejste na to hrdí.
Udělejte si proto patřičný průzkum MLM společností a navažte partnerství se společností vyrábějící produkt, ohledně kterého jste nadšení.
Nezapomeňte si prostudovat detaily ohledně kompenzačního plánu společnosti pro vás předtím, než se k ní připojíte, a ujistěte se, že podmínky plánu jsou pro vás výhodné.
Jeden z důvodů, proč přímý prodej tak často má špatnou reputaci, je ten, že mnoho obchodních zástupců často používá nadsázku a klam, aby přilákali nové rekruty.
To ve spoustě lidí vyvolává dojem, že multilevel marketingové společnosti sami podporují tento typ chování – ačkoliv ve skutečnosti tak nečiní.
Legitimní MLM společnosti chtějí, abyste byli upřímní ve svém jednání se zákazníky a potenciálními rekruty.
Pokud váš produkt milujete (viz výše), vaše nadšení pro něj produktu udělá dostatečnou reklamu, aniž byste se museli uchylovat k přetvářce a lžím.
Jen se ujistěte, že nepůsobíte až příliš nadšeně a nečiníte falešné výroky a sliby, které nemáte čím podepřít.
Dobře provedený obchod zajistí, že vaši zákazníci a rekruti budou spokojení a budou s vámi ideálně spolupracovat i do budoucna.
Nic nebude vaši rodinu a přátele tak obtěžovat, jako když se jim neustále budete snažit vnutit svůj podnik (resp. MLM produkty).
Není nic špatného na tom dát jim vědět, co zrovna podnikáte a přesvědčit se, jestli náhodou nemají zájem, ale pokud jejich odpověď zní „ne“, měli byste to nechat být.
Mnoho společností navrhuje sepsat si seznam stovky lidí, které znáte, a ačkoliv to nemusí být nutně špatný krok, měli byste vzít v potaz skutečnost, že většina nejúspěšnějších lidí v oblasti level marketingu nemá mezi spolupracovníky a zákazníky členy rodiny a přátele.
Místo toho, abyste se tak zaměřili na lidi, které již znáte, rozhodněte se, kdo je cílovým trhem pro vaše produkty/služby a přeorientujte se na jeho oslovení.
Jak již zaznělo v předchozím bodě, jedna z největších chyb, kterou nováčci v oblasti level marketingu mohou učinit, je vnímat každého (zejména svou rodinu a přátele) jako potenciálního rekruta.
To je však krok mylným směrem. Místo toho budete mnohem úspěšnější a výkonnější, pokud určíte svůj cílový trh, cílovou skupinu, a zaměříte svou marketingovou snahu na něj.
Někdo, kdo se například nezajímá o vitamíny a zdravý životní styl pravděpodobně není dobrý potenciální zákazník, pokud pracujete s produkty právě z této oblasti.
Řada sponzorů multilevel marketingu by po vás chtěla, ať se zaměříte na získávání nových obchodních tvůrců.
Váš zájem by nicméně měl spočívat v oblasti prodeje produktů nebo služeb (ať už díky vám nebo vašim rekrutům).
Navíc v tomto případě platí, že zákazníci, kteří milují váš produkt či služby, mohou mnohem snáz začít pracovat jako obchodní tvůrci dané společnosti.
Stejně jako v případě jakéhokoliv jiného podniku, dostat povědomí o vašem produktu nebo službě k vašemu cílovému trhu je klíčem k získání nových zákazníků a rekrutů.
Můžete tak učinit například skrz poskytnutí zkušebního produktu nebo odstartováním stránky či účtu na sociálních médiích typu Instagramu.
Jednou z výhod multilevel marketingu je schopnost přinést ke společnosti nové obchodní zástupce (rekruty) a následně těžit z prodejů, které učiní.
Zatímco někteří to mohou vidět jako využívání jiných, skutečnost je taková, že pouze dostáváte odměnu za to, že jste jiným lidem pomohli uspět.
Ale aby uspěli v prvé řadě, neměli byste se soustředit na kvantitu, nýbrž na kvalitu.
Nesnažte se získat tolik rekrutů, kolik jen je v lidských silách, ale zaměřte se na to, abyste těm stávajícím poskytli dostatečný trénink a tolik potřebné vedení.
Dejte si na čas, trénujte je, odpovídejte na jejich otázky, oslavte jejich úspěchy a hlavně je podpořte, když budou čelit překážkám a problémům.
Můžete věřit, že se vám to do budoucna mnohonásobně vyplatí.
Mnoho společností vám poskytne jasně stanovený scénář, který by vám měl pomoct prodat produkt nebo službu.
Ačkoliv tyto scénáře mohou být užitečné, zejména protože se z nich naučíte řadu věcí o produktu, prodej je ve skutečnosti o tom nabídnout řešení pro to, co zákazník potřebuje.
Pečlivě mu proto naslouchejte a následně upravte svou nabídku zákazníkovi na míru tak, abyste předložili řešení pro problém, kterému zákazník čelí, či pro nedostatek, který se v jeho životě momentálně vyskytuje.
Inspirativní pro vás může být také tento rozhovor s českým králem MLM.
Není nic špatného na tom opírat se o tradiční prodejní a marketingové techniky, které využívá mnoho lidí v oblasti multilevel marketingu – tj. že každý ve vaší blízkosti je potenciální zákazník.
Ale přímý prodej je ve skutečnosti podobný jako jakýkoliv jiný podnik.
Pro zaručení jeho úspěchu byste měli využít více marketingových technik, které vezmou v potaz váš cílový trh, co potřebuje, jak mu můžete prospět a kde to můžete nalézt.
Za tímto účelem se vám nabízí využití řady marketingových nástrojů, včetně tak základních a přesto efektivních, jako je webová stránka, e-mail a sociální média, která vám pomůžou navýšit prodej produktu a zájem veřejnosti ve váš podnik.
Další výzvou multilevel marketingu je přesvědčit zákazníky a potenciální rekruty, aby od vás nakoupili nebo se k vám přidali – místo toho, aby tak učinili jinde.
Pravděpodobně prodáváte stejné zboží jako tisíce jiných lidí, což v překladu znamená, že zákazníci mají možnost širokého výběru.
Musíte tak udělat něco, co vás učiní výjimečnými v porovnání se všemi ostatními. Poskytněte lidem důvod si vybrat právě vás a ne jiné obchodní zástupce.
Můžete toho docílit například poskytováním personalizovaných služeb, vytvořením vlastního systému odměn, nebo v podstatě čímkoliv, co nabídne přidanou hodnotu navíc.
Ačkoliv nechcete otravovat lidi, pokud to vypadá, že v současnosti nemají zájem, to neznamená, že byste s nimi již nikdy neměli znovu mluvit.
Mnohdy totiž můžete zvládnout daný produkt či službu prodat v budoucnosti. Úspěšný prodej je často založen na dobrém načasování a „ne“ v prodeji nikoliv vždycky znamená „nikdy“.
Pokud vás tedy někdo odmítne, ale naznačí, že by mohli mít zájem v budoucnu, zeptejte se, jestli si je můžete umístit do seznamu kontaktů a znovu se ozvat třeba za šest měsíců.
Jestliže tito lidé opravdu mají zájem, mohou vám poskytnout e-mail nebo telefonní číslo, a je možné, že se vám při příštím kontaktu s nimi povede lépe.
Multilevel marketing je svého druhu obchodní podnik jako každý jiný, a proto vyžaduje vaši pečlivou pozornost a všechny základní obchodní kroky.
Stále musíte vzít v potaz například to, jak tato činnost ovlivní vaši daňovou situaci a jestli si například budete moct na daních něco odepsat či nikoliv.
V podobné situaci se vyplatí obklopit solidním podpůrným týmem.
Ideální variantou je najít si daňové poradce, kteří se zaměřují na tuto oblast, znají všechny aktuální zákony, a to, jak by mohly případně ovlivnit vaše podnikání.
Dalším odborníkem, jehož služby byste měli do budoucna využít, je solidní účetní.
Na závěr se hodí poznamenat, že byste neměli opouštět svou stálou pracovní pozici, dokud si nebudete jistí, že příjem z multilevel marketingu najednou nevymizí.
Váš příjem z této činnosti by rovněž měl být na stejné úrovni nebo vyšší než příjem z vašeho současného zaměstnání, než se rozhodnete dát výpověď a vydat se na novou kariérní dráhu.
Je rovněž dobré si vybudovat jistý finanční polštář, o který se můžete v případě nouze opřít (zpravidla aspoň tři až šest měsíců vašich průměrných měsíčních nákladů uložených na bankovním účtu).
Níže naleznete seznam MLM společností pro Českou republiku.
Akuna
Amway
Avon Cosmetics
Dedra Innovations
Diochi
Dr. Egrt
Energy
Eurona
FINclub
Forever Living Pro
Gano Excel
Herbalife
Lifestyles
LR Health & Beauty
Lyoness
Mary Kay
Missiva
Nu Skin
Nutrabona
Okg-family
Oriflame
Tiens
Podívejte se na přehled nejlepších možností, kde získáte bonus za založení účtu. Bonus získáte jak…
Zatímco akciové trhy šplhají na rekordní hodnoty, investoři dychtivě sledují, kam zamíří jejich peníze. Většina…
V posledních týdnech se na kryptoměnovém trhu zvyšuje optimismus a investoři sledují, zda Bitcoin a…
Pár dní dozadu jsme byli svědky jedné z nejvýznamnějších politických událostí tohoto roku – amerických…
Čtyřikrát ročně světové společnosti oznamují své hospodářské výsledky a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Nedávno…
Online investiční konference 2024, pořádaná společností XTB, je každoročním lákadlem pro každého, kdo chce mít…