Asi nikoho nepřekvapí, že sezónnost má výrazný dopad i na finanční trhy.
Selský rozum nám říká, že dává smysl, aby období léta ovlivňovalo cenu kukuřice a čas Vánoc zase hodnotu akcií retailových obchodů.
Jak ale tohoto aspektu v obchodování a investování správně využít?
Sezónnost je jednoduše tendence určitých aktiv vykazovat opakující se vzorce nebo trendy v určitých obdobích během roku.
Pochopení různých forem sezónnosti může obchodníkovi pomoci zejména při určování priorit směru trhu, plánování a alokaci obchodních nápadů, případně při snižování podstupovaného rizika.
Hlavní úloha analýzy sezónnosti je v tom, že nám může pomoci filtrovat tržní signály.
To znamená, že se nejedná o metodu, která by obchodníkovi přímo určovala místo nebo cenu vstupu či výstupu.
Tato metoda má pomoci upřednostnit jeden ze směrů trhu v daném časovém období.
Proto mnoho obchodníků využívá tento přístup jako vodítko před případným vstupem na trh, aby zjistili, zda je myšlenka obchodu korelována s aktuální sezónností trhu.
Opakování určitých cenových pohybů nebo vzorců lze pozorovat víceméně na všech trzích.
Nicméně nejvýraznější sezónní trendy nalezneme zejména na komoditních trzích, a to i vzhledem k povaze jejich podkladových aktiv, dále pak také na akciových a indexových trzích.
Jaké jsou tedy nejlepší příklady sezónnosti?
Celkově je můžeme rozdělit do několika skupin:
Jednou z praktických analýz může být sezónnost amerického zemního plynu – Natgas.
Tento trh má v zásadě dva hlavní sezónní trendy růstu, první je v jarních měsících, kdy probíhá kontraktování na léto, a druhý trend probíhá na přelomu léta a podzimu jako příprava kontraktů na zimu.
Na obrázku níže vidíte cenový graf a pod ním histogram indikátoru sezónnosti, zvýrazněná je právě jarní tendence růstu natgasu.
Toto období naklání pravděpodobnost ve prospěch longových obchodníků, naopak shortaři by měli být v tomto období spíše konzervativní. Stále je ale nutné pamatovat, že sezónnost není svatým grálem obchodování a cena vždy může jít i proti trendu.
Nicméně díky sezónnosti je možné jednoduše určit směrovou tendenci, která nám může být velmi nápomocná.
Zdroj: xStation (XTB), Pohled na předletní sezónnost na trhu se zemním plynem v USA.
Historická sezónnost je velkým pomocníkem, ale obchodník musí vždy brát v úvahu aktuální náladu na trhu, která se může od analyzovaného historického období výrazně lišit.
Jako příklad může posloužit efekt Covid-19 na komoditním trhu, který měl výrazný negativní dopad na trh s ropou, nebo začátek rusko-ukrajinské krize, jejíž poptávkový šok, po americkém zemním plynu, způsobil jeho prudký nárůst.
Všechny tyto události částečně eliminovaly vliv sezónních trendů.
Stejně jako všechny ukazatele a nástroje technické analýzy by se i sezónnost měla používat ve spojení s dalšími analytickými technikami a nástroji fundamentální analýzy.
Identifikací a analýzou opakujících se vzorců a trendů mohou obchodníci potenciálně zvýšit svou ziskovost a přijímat informovanější obchodní rozhodnutí.
Celkově lze říci, že začleněním sezónnosti do svých obchodních strategií mohou tradeři i investoři potenciálně získat významnou výhodu a zvýšit své šance na úspěch na trzích.
Pokud se o obchodování chcete dozvědět více, další informace na toto téma naleznete ve videokurzu Trading pro začátečníky:
Apple je aktuálně největší společností na světě. S tržní kapitalizací přes 3,3 bilionu dolarů dlouhodobě…
S koncem léta tradičně přichází i růst zájmu o finanční trhy. Kromě ostřílených investorů se…
Podívejte se na přehled nejlepších možností, kde získáte bonus za založení účtu. Bonus získáte jak…
Tato Twisto recenze obsahuje promo kód ZIBA300 na 500 Kč + prémiový účet vč. cestovního…
Podívejte se na přehled webů, kde dostanete peněžní odměnu nebo slevu za promo kód a…
Tak jako každý měsíc, připravil analytik XTB Tomáš Vranka nový díl ze své série Akciové…