Pojem Market Maker je v investiční a tradingové sféře skloňován de facto od té doby, co retailoví investoři a obchodníci začali být na finančních trzích aktivní.
Ačkoliv se ale toto téma řeší už řadu let, mnoho lidí je stále tímto konceptem zmateno a market making bývá velmi často zmiňován především v negativním slova smyslu.
Co to ale opravdu znamená? A je to pro běžného člověka riziko?
Obecně řečeno, market maker, neboli tvůrce trhu, je klíčový hráč, který se podílí na vytváření trhů a zajišťuje, aby kupující a prodávající měli vždy možnost obchodovat se svými aktivy.
Na dnešních finančních trzích hraje tvůrce trhu důležitou roli při udržování likvidity a hladkého průběhu obchodování.
Populární argument, proč část investorů a traderů, považují market making za negativní věc, je předpoklad, že broker tvoří protistranu otevřeného obchodu.
Tedy pokud je klient ve ztrátě, broker je v zisku. Tím pádem má broker motivaci podporovat ztrátovost svých klientů.
Toto je ale velmi povrchní pohled na věc, který ignoruje mnoho aspektů této problematiky.
Navíc pokud se pohybujeme v rámci evprosky regulovaných brokerů, takovýto příklad zneužití pravomoci by byl z hlediska dohledu právních orgánů těžko proveditelný.
Pro představu, jak brokerský model opravdu funguje, přinášíme příklad XTB:
Obchodní model používaný společností XTB kombinuje rysy modelu agenta a tvůrce trhu (market maker), v němž je společnost jednou stranou transakcí uzavřených a iniciovaných klienty.
U transakcí s nástroji CFD založenými na měnách, indexech a komoditách zajišťuje XTB část transakcí s externími partnery.
Na druhou stranu všechny transakce CFD založené na kryptoměnách, akciích a ETF, stejně jako CFD nástroje založené na těchto aktivech, provádí společnost XTB přímo na regulovaných trzích nebo v alternativních obchodních systémech – není tedy tvůrcem trhu pro tyto třídu aktiv.
Market making ale není zdaleka hlavním zdrojem příjmů XTB. Tím jsou výnosy ze spreadů na CFD instrumentech.
Už z tohoto hlediska je tedy pro samotnou firmu lepší, aby klienti byli výděleční, a obchodovali dlouhodobě.
Navíc je zde často opomíjený fakt, že někdy může být role market makera pro společnost ztrátová, tedy představuje určité riziko i pro brokera samotného.
V ideálním případě by objem klientů, kteří daný instrument shortují (sází na jeho pokles) přesně pokryl objem klientů, kteří ho longují (sází na jeho růst) a XTB by bylo pouze prostředníkem, který tyto klienty propojí.
Z podstaty věci ale vždy bude více obchodníků na jedné nebo druhé straně.
V takovém případě se broker může postavit na stranu s nižším objemem a dorovnat potřebný kapitál, aby všichni klienti byli schopni svůj obchod otevřít.
Role market makera tak není žádné podvodné schéma, ale proces, který je v brokerském byznysu potřebný, aby mohla být kompletně pokryta poptávka klientů.
Je však nutné dodat, že toto jsou případy opravdových regulovaných brokerů.
XTB je burzovně obchodovaná společnost, u které jsou všechny potřebné informace veřejně dostupné a snadno dohledatelné. Na neregulované entity je vždy potřeba dávat pozor.
Podívejte se na rozhovor, kde se obchodní ředitel XTB Vladimír Holovka rozhovořil o market makingu i jiných aspektech brokerského byznysu: https://youtu.be/6nRONA2IrOg?t=3611
Podívejte se na přehled nejlepších možností, kde získáte bonus za založení účtu. Bonus získáte jak…
Zatímco akciové trhy šplhají na rekordní hodnoty, investoři dychtivě sledují, kam zamíří jejich peníze. Většina…
V posledních týdnech se na kryptoměnovém trhu zvyšuje optimismus a investoři sledují, zda Bitcoin a…
Pár dní dozadu jsme byli svědky jedné z nejvýznamnějších politických událostí tohoto roku – amerických…
Čtyřikrát ročně světové společnosti oznamují své hospodářské výsledky a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Nedávno…
Online investiční konference 2024, pořádaná společností XTB, je každoročním lákadlem pro každého, kdo chce mít…